10 فرمان سئو


کلمات کلیدی چیست ؟ 
چرا کلمات کلیدی اهمیت دارد ؟ 
چگونه کلمات کلیدی مناسب را در متن و محتوا به کار ببریم ؟
نحوه انتخاب کلمات کلیدی مناسب چگونه است ؟
چه طور از کلمات کلیدی پیشنهادی گوگل استفاده کنیم ؟
چگونه ابزار گوگل ترندز ما را در یافتن بهترین کلمات کلیدی کمک می کند؟

در روند طراحی سایت ، استفاده از کلمات کلیدی یکی از مهم ترین فاکتور های بهبود سئو است که پیش از این هم نکاتی درباره نحوه انتخاب کلمات کلیدی مناسبدر مقاله ی "کلمات کلیدی مناسب چیست؟" مطرح کردیم که توصیه می کنیم حتما این آموزش را مطالعه کنید. اما انتخاب کلمات کلیدی همواره یکی از چالش های کاربران و مدیران سایت ها بوده است و لازم دانستیم توضیحات بیشتری در این زمینه و آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی را در مطلب پیش رو با شما در میان بگذاریم.




کلمات کلیدی چیست ؟ چرا کلمات کلیدی اهمیت دارند ؟ 

کلمات کلیدی همان عبارات و کلماتی هستند که کاربران اینترنت برای یافتن موضوعی که به دنبال آن هستند ، در جعبه موتور های جستجوگر مثل گوگل ، سرچ یا جستجو می کنند. کلمات کلیدی رابطی هستند میان عبارات جستجو شده توسط افراد و محتوایی که شما بر روی سایتتان قرار داده اید. استفاده از کلمات کلیدی مناسب موجب می شود که خزنده های موتور های جستجوگر موضوع فعالیت شما را شناسایی کنند. درواقع شما خود را با کلمات کلیدی به خزنده ها معرفی می کنید. پس مهم است که به چه صورت و با چه کلمات و عباراتی خود را معرفی می کنید. در نهایت موتور های جستجوگر با استفاده از همین کلمات کلیدی ، کاربران را به سایت شما هدایت می کنند و در صفحات نتایج جستجوگرها بالا می آیید. 
  • برای درج کلمات کلیدی مناسب نکاتی حائز اهمیت است که در ذیل به آن ها می پردازیم : 

1.  کلمات کلیدی را انتخاب کرده و حتما در متن محتوا درج کنید

یکی از نکات مهم این است که کلمات کلیدی را  که در جعبه کلمات کلیدی درج می کنید ، حتما در متن و محتوایتان هم بنویسید. خزنده های موتور های جستجوگر با کلمات کلیدی که درج کردید ، محتوای شما را بررسی می کنند و تشخیص می دهند که موضوع آن چیست و سایت شما در چه زمینه ای فعالیت دارد. 

 
نکته : قبل از درج مطلب یا کالا و ... با توجه به موضوعتان ، کلمه کلیدی هایتان را انتخاب کنید تا بتوانید به خوبی آن ها را در متن جای دهید. 
 
مثالی برای استفاده از کلمات کلیدی : 
 
اگر زمینه فعالیت وب سایت شما فروش محصولات ارگانیک است ، کلمات کلیدی شما برای درج معرفی فروشگاه و یا کالا (کلمات و عباراتی که افرادی می خواهند محصولات ارگانیک بخرند ، احتمال بیشتری دارد در اینترنت جستجو کنند) ، می تواند این عبارات باشد : فروشگاه اینترنتی محصولات ارگانیک ، قیمت محصولات ارگانیک ، فروشگاه محصولات ارگانیک در تهران ، محصولات ارگانیک چیست و ... باشد. 
 
حال کلمات کلیدی حتما باید در متن شما هم ذکر شود. مثلا به این صورت : 
در سال های اخیر با رواج پدیده شهرنشینی ، از مزارع کشاورزی ، باغ ها و محصولات طبیعی دور شده ایم و دسترسی به محصولات سالم و طبیعی برایمان بسیار دشوار شده است. حال تکنولوژی به ما کمک خواهد کرد که باز هم به کمک یک فروشگاه اینترنتی محصولات ارگانیک ، به طبیعت مهربان بازگردیم و تغذیه سالم و در دسترس داشته باشیم. فروشگاه اینترنتی محصولات ارگانیک در تهران با نام سبز شو ، راهی جدید برای بازگشت به طبیعت زندگی برای شما باز خواهد کرد. اما آیا می دانید محصولات ارگانیک چیست ؟ و ... (ادامه مطلب) 
 
دیدید که عبارات و کلمات کلیدی مناسب که برای درج در جعبه ی کلمات کلیدی انتخاب شده بود ، در متن دقیقا به همان شکل ، نوشته شد. 
نکته : همچنین کلماتی مثل ورزشکار ، بیمار ، بدنساز و ... چون این افراد از محصولات ارگانیک استفاده می کنند ، دلیلی بر کلمه کلیدی بودن این کلمات نمی باشند پس از اینگونه کلمات استفاده نکنید .
نکته :توجه داشته باشید که کلمات کلیدی سایت شما ، صرفا عباراتی هستند که به موضوع سایت و فعالیت شما مربوط می شوند. درج مواردی نظیر : قیمت سکه ، قیمت دلار ، ایران ، تهران ، ورزش و .... که موضوع روز و داغ کشور هستند ، به هیچ وجه باعث نمی شوند که سایت شما نمایش داده شود. درج کلمات و عباراتی که در طول روز یا سال توسط کاربران اینترنت به دفعات زیاد جستجو می شوند اما به فعالیت و موضوع سایت شما ارتباطی ندارند ، صرفا باعث گمراه شدن خزنده های گوگل و نارضایتی مخاطبانتان خواهد شد. پس فقط از کلمات و عبارات دقیق مرتبط با موضوعتان استفاده کنید و حتما آن ها را در متنتان هم درج کنید. 
 


2. محتوای با کیفیت به همراه کلمات کلیدی مناسب داشته باشید 

در مورد 1 گفتیم که کلمات کلیدی را در محتوایتان درج کنید اما توجه داشته باشید که کیفیت مطالبتان از دست نرود. سعی کنید محتوای جدید ، مفید و با کیفیت داشته باشید که در آن به صورت هوشمندانه از کلمات کلیدی مد نظرتان استفاده شده باشد. زیرا متنی که صرفا برای درج کلمات کلیدی نوشته شده باشد ، حالت ناخوشایندی برای مخاطب ایجاد می کند و باعث می شود بازدیدکنندگان دیگر سایتتان را باز نکنند. 
همچنین متن و محتوایی که صرفا با کیفیت و مفید باشد و برای مخاطب نوشته شده باشد و فاقد کلمات کلیدی در متن باشد نیز توسط گوگل شناسایی نخواهد شد و تاثیر منفی بر سئوی سایت خواهد گذاشت. 
پس سعی کنید توازن برقرار کنید. یک متن مفید و با کیفیت به همراه کلمات کلیدی بنویسید. 

اما بهترین استراتژی برای رسیدن به این توازن چیست؟ 
قبل از اینکه نوشتن محتوا یا توضیحات محصولتان را آغاز کنید ، کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنید. سپس در هنگام نوشتن توضیحات و محتوا ، کلمات کلیدی را به همان شکلی که هستند در خلال متن جای دهید به صورتی که متن هم کیفیت خود را از دست ندهد و بازدیدکنندگان از مطالعه آن لذت ببرند. 

3. چگالی کلمات کلیدی را در محتوا رعایت کنید

چگالی کلمات کلیدی به تعداد استفاده از کلمات کلیدی در متن و محتوایتان بر می گردد. هر چه قدر یک متن از لحاظ کلمات کلیدی چگالی بیشتری داشته باشد یا سنگین تر باشد ، برای خزنده های موتور های جستجو ، گویا تر و مشخص تر خواهد بود و امکان بالا آمدن مطلب شما در صفحات نتایج موتور های جستجو بیشتر می شود. همچنین کلمات کلیدی باید در تمام قسمت ها یا پاراگراف های متن شما وجود داشته باشند که البته چگالی کلمات کلیدی در پاراگراف اول و آخر اهمیت بیشتری دارد. 

4. مهم ترین کلمات کلیدی را چندین بار در متن تکرار کنید

سعی کنید مهم ترین کلمه یا کلمات کلیدی مربوط به محتوایتان را چندین بار در مطلبتان درج کنید. در این صورت خزنده های موتور های جستجوگر متوجه موضوع اصلی و مهم محتوای شما خواهند شد.

5. بولد ، رنگی و تیتر کردن کلمات کلیدی 

کلمات کلیدی مهمتان را بولد ، رنگی ، خط دار و تیتر کنید. در این صورت خزنده های موتور های جستجوگر در می یابند که این کلمات و عبارات برای شما اهمیت دارند و موضوع اصلی مطلب هستند. همچنین بازدیدکنندگان سایتتان نیز با یک نگاه کلی به محتوا، متوجه می شوند که مطلب موردنظرشان را پیدا کرده اند. همچنین چشم بازدیدکنندگان از یکنواختی رنگ و شکل متن خسته نمی شود و بر روی مطالب مهم متمرکز می گردد. از بولد ، رنگی و تیتر کردن عبارات و کلمات بی اهمیت بپرهیزید. 

6. کلمات کلیدی مهم را در قسمت های مختلف سایت به کار ببرید

سعی کنید کلمات کلیدی مهم مربوط به سایت و موضوع فعالیتتان را در مطالب و تمامی صفحات و قسمت های سایتتان جای دهید. به این صورت که با روش هایی که در ادامه خواهیم گفت ، چند کلمه کلیدی مناسب و مهم مرتبط با فعالیت کلی سایتتان انتخاب کنید و در مقالات ، بخش توضیحات وب سایت ، درباره ما و دیگر صفحات وب سایت از آن ها استفاده کنید. 

7. کلمات کلیدی مهم مربوط به فعالیت سایتتان را در محتوا لینک کنید

کلمات کلیدی اصلی خود را (که طبق نکته 6 انتخاب کردید) ، در بین متن به صفحات مرتبط با آن در سایتتان لینک کنید. همچنین کلمه کلیدی اصلی خود را به صفحه اصلی سایتتان لینک کنید.


 
  • برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای سئو می توانید از سه استراتژی استفاده کنید :
(آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی)
 
1. کلمات کلیدی پیشنهادی گوگل 

یکی از راه های یافتن کلمات کلیدی پر کاربرد ، استفاده از پیشنهاد کلمات کلیدی گوگل است. در این روش شما کلمه یا عبارت مهم و مرتبط با محتوایتان را در نوار جستجوی گوگل سرچ می کنید. وقتی نتایج باز شد ، اسکرول را به پایین هدایت کنید و در انتهای صفحه ی نتایج ، گوگل کلمات کلیدی مشابه و مرتبط با عبارت یا کلمه ای که شما جستجو کرده اید را پیشنهاد می دهد. این کلمات و عباراتی که می بینید ، مرتبط با موضوع شما هستند و به دفعات توسط افراد مختلف جستجو شده اند. 
شما در این روش می توانید بفهمید که افراد از چه کلمات و عباراتی برای یافتن پاسخ خود که با فعالیت شما مرتبط بوده ، استفاده می کنند. همچنین بهتر است مفهوم مورد نظرتان را در شکل ها و عبارات مختلف جستجو کرده و نتایج را با یکدیگر مقایسه کنید تا به بهترین کلمات کلیدی برسید. 
به عنوان مثال اگر مدیر یک فروشگاه اینترنتی محصولات ارگانیک هستید و می خواهید محتوایی درباره فروشگاه خود بنویسید ، می توانید عبارت های "فروش محصولات ارگانیک" ، "فروشگاه اینترنتی محصولات ارگانیک" و "محصولات ارگانیک در تهران(شهر خودتان) و ... را جستجو کنید و پیشنهادات گوگل را برای هرکدام از آن ها مشاهده کنید.
در تصویر زیر ، فروش محصولات ارگانیک جستجو شده و پیشنهادات گوگل درباره کلمات کلیدی مرتبط به این صورت است : 
 
انتخاب کلمات کلیدی مناسب و مورد استفاده کاربران در گوگل

2. استفاده از ابزار "گوگل ترندز" (google trends) برای یافتن بهترین کلمات کلیدی

گوگل ترندز ابزاری ارائه شده توسط شرکت گوگل است که به شما در یافتن بهترین کلمات کلیدی کمک می کند. شما به وسیله ابزار گوگل ترندز می توانید کلمات کلیدی که پیدا کرده اید یا مد نظرتان است را جستجو کنید و تعداد جستجو شدن آن ها توسط کاربران را در بازه های زمانی مختلف و حتی در شهر های مختلف مشاهده کنید. 
آموزش استفاده از ابزار گوگل ترندز و اطلاعات بیشتر را در مقاله "گوگل ترندز چیست" مطالعه کنید. 

3. به مخاطبان و مشتریان خود با دقت گوش دهید 

کلمات کلیدی را بشنوید! زمانی که مخاطبان یا مشتریانتان با شما تماس تلفنی برقرار می کنند یا ایمیل ، کامنت و ... برایتان ارسال می شود ، دقت کنید که آن ها از چه کلماتی برای توصیف کار و فعالیت شما استفاده می کنند و چه پرسش هایی دارند! در پرسش هایشان از چه لغاتی استفاده می کنند! احتمالا آن ها زمانی که در گوگل جستجو می کنند ، همین لغات و یا شبیه آن ها را به کار می برند. 
با دقت گوش دهید تا زبان مشتریان و مخاطبانتان را دریابید.
اگر در زمینه ی رشته ی تخصصی تان فعالیت می کنید ،باید بدانید که مخاطبان عادی شما با واژگان تخصصی رشته و فعالیت شما آشنایی ندارند و به زبان خودشان هم در موتور های جستجوگر سرچ می کنند.
پس در نتیجه چه در کلمات کلیدی و چه در محتوایتان این نکته را رعایت کنید که از لغات و عبارات قابل فهم و پرکاربرد تر استفاده کنید. حتی زمانی که می خواهید از واژگان تخصصی استفاده کنید ، حتما آن را به زبانی ساده و قابل فهم شرح دهید. 

این سه روش به شما در انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای سئو کمک می کند . همچنین با رعایت شش نکته ای که پیش از آن ذکر شد ، روند بهینه سازی سایتتان در موتور های جستجوگر را تسریع کنید. البته شرط مهم موفقیت ، تلاش مستمر است. شما باید به صورت مستمر محتوای جدید بر روی سایتتان قرار دهید تا بتوانید به رتبه ها و رنک های خوبی دست یافته و پایدار بمانید. 

توجه به کلمات کلیدی امری بسیار مهم برای سئوی سایتتان است و فرقی ندارد شما از چه سایت ساز ، فروشگاه ساز و یا شرکت طراحی سایت، طراحی سایت انجام داده باشید. در هر صورت رعایت نکات مربوط به یافتن کلمات کلیدی امری ضروری است.