رتبه الکسا چیست؟چگونگی تعیین رتبه سایت وبهبود رتبه الکسا؟

alexa

در این مقاله سعی داریم با الکسا و بهبود رتبه الکسا آشنا شده  و عناوین زیر را با هم مرور کنیم :
  1. رتبه الکسا چیست ؟
  2. چگونگی تعیین رتبه الکسا و انواع رتبه بندی الکسا؟
  3. آیا الکسا را می توان فریب داد ؟
  4. بانس ریت ( Bounce Rate ) در الکسا چیست ؟
  5. آیا رتبه الکسا در سئوی سایت اهمیت دارد ؟
  6. آیا نصب تولبار الکسا در رنک الکسا تاثیر دارد ؟ 
  7. چگونه تولبار الکسا را نصب کنیم ؟

الکسا (alexa ) سرویسی وابسته به آمازون بوده و کار رتبه بندی و بررسی میزان ترافیک پایگاه های اینترنتی را بر اساس میزان تعداد بازدید از وب سایت ها و متوسط تعداد صفحاتی که توسط کاربر مشاهده می شود ، انجام می دهد. 


ارائه این اطلاعات برای صاحبان وب سایت ها و کسانی که می خواهند با آنها همکاری داشته باشند از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
چنانکه هرچه رتبه و اصطلاحا رنک الکسای یک سایت کمتر و به 1 نزدیک تر باشد یعنی بازدید بیشتری داشته و از اهمیت بیشتری در بین بازدید کنندگان فضای مجازی برخوردار است . یعنی سایتی که رنک الکسای 1000 دارد به مراتب از سایتی که رنگ 30000 دارد از ارزش و بازدید بیشتری برخوردار است .
با بهبود رتبه الکسا در واقع اهمیت سایت از لحاظ تجاری بالا رفته و وب سایت های دیگر سعی می کنند با سایت هایی که بازدید و ترافیک بالایی دارند ارتباط برقرار کرده و از آنها لینک دریافت کنند و یا تبلیغات خود را در آن قرار دهند . 

 
  • چگونگی تعیین رتبه الکسا و انواع رتبه بندی الکسا : 
دو نوع رتبه بندی جهانی و کشوری در الکسا وجود دارد . 
در رتبه بندی کشوری ، اگر اکثر بازدید های یک سایت از ip یک کشور بخصوص مثلا ایران باشد به آن سایت رتبه الکسای کشوری داده می شود . 
و اگر نظمی در ip های بازدیدکننده یک سایت پیدا نکند و پراکندگی آن زیاد باشد ، الکسا تنها رتبه جهانی و میزان بازدید سایت در کل جهان را ارائه می کند  .
نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که الکسا رتبه بندی خود را بر اساس بازدید کاربرانی که نوار ابزار الکسا را در مرورگر خود نصب کرده اند ، انجام می دهد و امکان بررسی تعداد بازدید و آمار افرادی که تولبار الکسا را نصب نکرده اند ، ندارد . 
به عنوان مثال با سرچ دامنه وب سایت خود در سایت 
www.alexa.com می توانید رنک وب سایت خود را ملاحظه نمایید . 

رنک الکسا

  • آیا الکسا را می توان فریب داد ؟
بله می توان با روش های غیر حرفه ای و ایجاد بازدید های کاذب ، ربات و ... الکسا را فریب داد اما این آمار غلط باعث بهبود وضعیت ترافیک سایت نمی شود تنها این روش برای افرادی کارایی دارد که می خواهند کارفرمایان و مشتریان خود را فریب دهند و یا برای جذب تبلیغات ، وانمود به بازدید زیاد کنند . 

 
  • بانس ریت ( Bounce Rate ) در الکسا چیست ؟
در الکسا مورد دیگری نیز مورد توجه قرار می گیرد و آن بانس ریت ( Bounce Rate ) می باشد . بانس ریت در الکسا یعنی میزان علاقه مندی افراد به ماندن و مشاهده صفحات وب سایت شما . 
هر چه میزان آن کمتر باشد یعنی سایت شما برای بازدید کنندگان جذابیت بیشتری داشته است و کاربران متمایلند از صفحات بیشتری از سایت شما مشاهده نمایند و هرچه میزان بانس ریت بیشتر باشد یعنی سایت شما از جذابیت کافی برای کاربران برخوردار نبوده است و تعداد افراد بیشتری بلافاصله پس از ورود به سایت شما از آن خارج شده اند .

 
  • آیا رتبه الکسا در سئوی سایت اهمیت دارد ؟
سئو می تواند در افزایش ترافیک سایت و در نتیجه بهبود رتبه الکسا تاثیر داشته باشد اما صرفا افزایش رتبه الکسا ( با روش های فریبانه الکسا )  تاثیری در سئو ندارد .
بنابراین همیشه سعی کنید با داشتن محتوای غنی و جذاب علاوه بر افزایش میزان بازدید  و ایجاد علاقه در کاربران برای چرخش در صفحات بیشتر و در نتیجه بهبود رتبه الکسای وب سایتتان ، به موتورهای جستجو این پیام را بدهید که سایتی کاربر پسند دارید و در نتیجه موتورهای جستجو در سرچ های بعدی قطعا سایت شما را گزینه ای مفید برای معرفی به کاربران خواهند دانست و این یعنی قدمی برای بهبود سئوی وب سایت .

  • آیا نصب تولبار الکسا در رنک الکسا و بهبود رتبه الکسا تاثیر دارد ؟ 
بله . همانطور که متوجه شده اید داشتن نوار ابزار الکسا برای کسب و بهبود رتبه الکسا بسیار اهمیت دارد. از آنجا که کاربری که تولبار الکسا را نصب کرده است و به سایت شما سر بزند از لحاظ الکسا یک بازدید محاسبه می شود و برای رنک شما مفید می باشد ، بنابراین پیشنهاد می شود در اولین قدم حتما این نوار ابزار را نصب نمایید و به بازدیدکنندگان سایتتان نیز پیشنهاد نصب آن را بدهید .

 
  • چگونه تولبار الکسا را نصب کنیم ؟
برای کسب اطلاع و اشنایی با چگونگی نصب تولبار الکسا می توانید آموزش " ​نحوه نصب نوار ابزار الکسا  " را مطالعه نمایید . 

 
نکته : اگر تولبار الکسا را نصب کردید و رتبه وب سایت شما را no data داد یعنی الکسا هنوز وب سایت شما را ثبت نکرده است و یا در بین 10 میلیون سایت اول دنیا نیستید . 
نصب این تولبار به تنهایی برای بهبود رنک الکسا کافی نمی باشد . شما باید بازدید سایتتان را از طریق تبلیغات و لینک دهی در سایت های دیگر ، درج محتوای جذاب و ... بالا ببرید و این افزایش بازدید باعث بهبود رنک الکسا می شود .


منبع مطلب :http://blog.utabweb.net