دامنه چیست و چگونه نام دامنه انتخاب کنیم ؟
در ابتدا باید بگوییم نام دامنه چیست ؟ 
دامنه ( domain ) هویت اصلی وب سایت شماست و  ثبت و خرید دامنه به معنای کسب حق مالکیت آن نام می باشد . همانگونه که افراد شما را با نامتان می شناسند ، وب سایتتان را نیز با دامنه آن می شناسند .
دامنه همان نامی است که در url مرورگرها زده می شود و وب سایت شما شناسایی می شود . نام دامنه را به منزله تابلوی بزرگ یک مغازه در خیابان های واقعی که از دوردست ها نیز پیداست ، در نظر بگیرید . این نام اینگونه شما را معرفی می کند !



  • مشخصات ساختار دامنه : 
هر دامین از نام و پسوند تشکیل می شود که هریک بوسیله نقطه یا دات ( . ) از یکدیگر جدا می شوند.
نام دامنه همان نام انتخابی شماست که در صورت خالی بودن آن نام ، امکان ثبت آن برای شما ایجاد می شود .
پسوند نیز بخش اجباری دامین می باشد که بنابر نوع فعالیت شما انواع مختلفی دارد .
به عنوان مثال در دامنه utabweb.net ، نام دامین utabweb و پسوند دامین net. می باشد.

برخی از نمونه های پرکاربرد پسوند دامین عبارتند از :
com. : پر استفاده ترین نوع پسوند ها می باشد. معرف سایت های تجاری می باشد و البته بسیاری از سایت های همه منظوره نیز از آن استفاده می کنند.
net. : معرف سایت های مربوط به شبکه و ارائه دهنده خدمات اینترنتی می باشد.
org. : معمولا توسط سازمانها و شرکت هایی که فعالیت غیر تجاری و یا حتی تجاری دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.
info. : معمولا برای سایتهایی که به هر نحوی با امر اطلاع رسانی در هر زمینه ای فعالیت دارند مورد استفاده قرار می گیرد.
ir. : این دامنه توسط مرکز تحقیقات فیزیک در ایران به ثبت می رسد وشانس آزاد بودن دامنه دلخواه شما با پسوند .ir نسبت به سایر پسوند ها، کمی بیشتر است.

انواع دامنه وب سایت و نکات انتخاب دامنه
  • نکاتی که هنگام تهیه دامنه باید رعایت کنید :
1- دامنه را همیشه خودتان تهیه کنید و خرید آن را به شخص دیگری مانند دوست ، همکار ، کارمند ، مسئول کافی نت و یا حتی طراحی سایت خود نسپارید . 
خرید دامنه کار خاصی ندارد و یک فرایند ثبت نام آنلاین است  و به راحتی طی 10 دقیقه می توانید آن را انجام دهید . بنابراین نترسید !
اگر می خواهید در فضای مجازی فروش داشته باشید و یا خدمات ارائه دهید ، این حداقل خریدی می باشد که در شروع ، باید در فضای مجازی انجام دهید . 

2- اجتناب از نام های تجاری : گاهی ممکن است وجود نام های تجاری یا محصولی خاص در دامنه شما ، شما را دچار مشکلات قانونی کند .

3- منحصر به فرد باشید : با کلمات بازی کنید تا از جمعیت بیرون بیایید . اما خیلی مبهم نباشید ! برخی نام وب سایت های معروف را با کمی تغییر ثبت می کنند و قصد دارند خود را شبیه آن کنند . این کار را نکنید زیرا اینگونه نام ها می تواند اعتماد مشتری به شما را از بین ببرد و شما رابه منزله یک جاعل محسوب کنند و این یک فاجعه است !

4- ساده باشد : نامی انتخاب کنید که به یاد سپاری و نوشتن آن آسان باشد .
  • از درج شماره تلفن در نام دامنه خودداری کنید . زیرا معمولا به یاد سپاری این گونه دامنه ها فقط برای خودتان آسان است !
  • همچنین دامنه هایی انتخاب کنید که روش نوشتاری آنها ساده و یکتا باشد . مثلا کلمه رایانه در دامنه به چندین روش : rayaneh , raianeh , rayane , raiane می توان نوشت و کاربری که تنها نام دامنه شما را شنیده است ممکن است در نوشتن آن کمی سردرگم شود . البته دامنه های سخت تر از این هم دیده ام !

5- کوتاه باشد : سعی کنید نام دامنه تان کوتاه باشد . این کوتاهی علاوه بر راحتی در به یادسپاری و تایپ آن ، از لحاظ سئو نیز اهمیت دارد .  مثلا به جای درج نام 4 واژه ای شرکت تان در دامنه ! سعی کنید از اختصار آن استفاده کنید . 

6- اضافه کردن کلمات کلیدی : اگر یک واژه محبوب در سرچتان را در نام دامنه خود به کار ببرید از لحاظ رتبه بندی موتورهای جستجو می تواند تاثیر بسازیی داشته باشد . ( سرچ بیشتر = ترافیک بیشتر = فروش بیشتر )

7- تاریخ تمدید دامنه : دامنه نیاز به تمدید دارد . دامنه را می توان یک ساله و یا بیشتر تهیه کرد . پیشنهاد می شود اگر دامنه ir می خرید حتما 5 ساله بخرید و اگرسایر دامنه ها را می خرید حداقل 2 یا 3 ساله بخرید .
مدت زمانی که یک دامنه اعتبار دارد از لحاظ سئو اهمیت زیادی دارد و موتورهای جستجو به دامنه های با عمر بیشتر اهمیت بیشتری می دهند . 
در هر صورت زمان انقضا و تمدید دامنه خود را در تقویم درج کنید تا در موعد مقرر حتما برای تمدید آن اقدام نمایید . عدم تمدید دامنه یعنی از دست دادن آن و آزاد شدن آن نام برای دیگر افراد .
 
8- دامنه های رایگان : پیشنهاد می کنم از دامنه های رایگانی که روی وب سایت ها به شما داده می شود استفاده نکنید . وقتی دامنه به نام شما باشد هر زمان اراده کنید می توانید وب سایت خود را به شرکت دیگری منتقل کنید اما اگر دامنه رایگان از شرکت طراحی سایت گرفته باشید ، ممکن است دامنه را به شما ندهند ( طبق تجربه کاربران زیادی که این رویداد را برای ما تعریف کرده اند )
بنابراین در هر جا سایت تهیه کردید همیشه دامنه را خودتان و به نام خودتان ثبت کنید . ثبت دامنه شما توسط افراد دیگر مانند آن است که خانه ای بخرید اما سند آن خانه را به نام صاحب بنگاه املاک کنید و یا سند خانه را در گروی آن شخص بگذارید و سندی دست شما نباشد !

اگر از یوتاب وب سایت دارید ، می دانید تهیه دامنه بر عهده خودتان است و یوتاب وب بطور کلی فروش دامنه ندارد و خرید و تهیه دامنه را به عهده خودتان می سپارد ( البته در صورت نیاز به راهنمایی برای خرید دامنه ، پشتیبانان یوتاب در خدمت شما هستند و شما را راهنمایی می کنند تا از شرکت های معتبر خرید خود را انجام دهید )

راهنمای خرید دامنه : چگونه دامنه بخریم ؟