چگونه یک فروشگاه اینترنتی بسازیم ؟
چگونه از کسب و کار آنلاین درآمدزایی کنیم ؟
چرا باید یک فروشگاه اینترنتی بسازیم ؟
دلایل راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی ؟

اگر به دنبال پیدا کردن پاسخ برای سوالات بالا هستید قطعا از زبان دوستان و آشنایان در رابطه با فروشگاه اینترنتی و مزایای آن زیاد شنیده اید و حالا دوست دارید برای رونق کسب و کارتان ، داشتن فروشگاه اینترنتی را امتحان کنید . 

خبر خوب این است که برای ساخت یک فروشگاه آنلاین نیازی به پول، زمان یا دانش فنی زیادی ندارید. 

طبق تجربه ای که از گفتگو با افراد مختلف داشتم ، ایجاد یک فروشگاه اینترنتی در ابتدا می تواند کمی دلهره آور باشد . اما ایده ساخت یک فروشگاه که بصورت تمام وقت برای ما درآمد زایی داشته باشد بسیار جذاب است که می تواند همه این دلهره ها را برطرف نماید . 

ادامه مطلب


سوال اصلی این سایت : از کجا شروع کنیم ؟
امروزه راه های ساده تری برای راه اندازی کسب و کار آنلاین شما وجود دارد . 
در ادامه به بیان این راه ها می پردازم اما ابتدا مهم است بدانید در راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی قوی چه کارهایی را باید انجام دهیم:

تعیین حیطه فعالیت برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی       1-حیطه فعالیت خود را انتخاب کنید
در چه حیطه ای قصد فعالیت دارید . آیا در این حیطه آشنایی و علم خاصی دارید و یا نیاز به آموزش ابتدایی دارید .بطور کلی ایا علاقه ای به آنچه که می فروشید دارید ؟ داشتن علاقه در موفقیت بسیار اهمیت دارد . 
تحقیق در بازار فروش و راه اندازی کسب و کار آنلاین
      2- تحقیق بازاریابی
تحقیق کنید تا چه میزان این کالایی که قصد فروش آن را دارید بازار فروش دارد . آیا افراد علاقه مند به خرید آن زیاد هستند ؟ آیا فروش آن فصلی است ؟ آیا امکان فروش آن زیاد است ؟  آیا آن را می توان بصورت آنلاین عرضه کرد ؟  آیا می توانید آن کالا را به راحتی آن برای شهر های مختلف پست کنید ؟ آیا این کالا فاسد شدنی است ؟ آیا کالای شما باید مجوز خاصی داشته باشد مثل داروها ؟ و سوالات دیگری که با توجه به نوع کالای فروشیتان باید همه جوانب امر را بسنجدید . 


تعیین طرح تجاری یا بیزینس پلن برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی       3- تعیین طرح تجاری خود 
طرح تجاری یا بیزن پلن فروشگاه اینترنتی  خود را بنویسید . به چه نحو می خواهید عمل کنید . چگونه کالاهایتان را می فروشید ؟ چقدر بودجه و سرمایه برای راه اندازی فروشگاه دارید ؟ کالاهایتان را از کجا تهیه می کنید ؟ بصورت تک نفره کار می کنید یا تیم دارید ؟ در چه محدوده ای می خواهید فروش داشته باشید در سطح شهرتان یا کل کشور ؟ مزیت رقابتی شما نسبت به رقبایتان چیست که می تواند برای فروشگاه شما فروش بیشتری داشته باشد؟ و ده ها سوال دیگر که حتما باید در طرح تجاری خود بنویسید . 
انتخاب محصول برای فروش در فروشگاه اینترنتی       4-  محصولاتتان چیست ؟
مشخص کنید قصد فروش چه چیزی را دارید . کالاهایتان را از کجا می خواهید تهیه کنید ؟ آیا این کالا تولید خودتان است و یا از جای دیگری باید تهیه نمایید ؟ 
 آیا  تهیه آن ها برایتان آسان است و به راحتی می توانید موجودی انبار فروشگاهتان را از آن کالاها پر کنید و پاسخگوی سفارشات کاربرانتان باشید؟
تعیین پشتوانه مالی درراه اندازی کسب و کار اینترنتی       5- پشتوانه مالی
فروشگاه های اینترنتی بزرگی اکنون در عرصه های مختلف مشغول فعالیت هستند و شما یک فروشگاه تازه کار هستید . بنابراین پشتوانه مالی فروشگاه اینترنتی شما باید مشخص باشد .  چه میزان سرمایه دارید ؟ آیا اشخاصی به شما سرمایه می دهند یا از سرمایه شخصی خود استفاده می کنید ؟ 
علاوه بر مسائل مالی در راه اندازی و پشتیبانی وب سایت ، مسائل مالی در تهیه کالاها نیز باید مورد بررسی قرار گیرد .
تولید محتوا       6- گردآوری کالاها و تولید محتوا برای آنها 
کالهای خود را تهیه و اطلاعات مربوط به آنها را جمع آوری کنید . اطلاعاتی از قبیل توضیحات معرفی کالا ، کاتالوگ ها ، تصاویر در رنگ های مختلف از کالا ، مزایا و معایب ، مشخصات فنی و ... 
این اطلاعات علاوه بر آنکه دید کاملی به خریدار از کالای شما می دهد و او راحتتر می تواند برای خرید اقدام کند ، باعث می شود منبعی برای ارائه اطلاعات در رابطه با کالاهای حیطه فعالیت خودتان شوید و افراد حتی اگر نخواهند از شما خرید کنند برای آشنایی با آن کالا حتما به سایت شما سری بزنند . 

ارائه و تولید این محتوا در بهبود سئوی سایتتان نیز خیلی موثر است . ( سئو از مسائل بعدی در طراحی سایت است که در مقالات سئو درباره آن صحبت کرده ام )
ساخت برند و دامنه برای فروشگاه اینترنتی       7- برند سازی ( خرید دامنه )
همانگونه که برند در دنیای واقعی برای افراد اهمیت دارد ،  در دنیای مجازی نیز این اهمیت وجود دارد . باید به دنبال نامی برای خود باشید که نخواهید چند ماه دیگر آن را تغییر دهید . 
نام دامنه نکو در یک وب سایت بسیار اهمیت دارد . به عنوان مثال دامنه سایت دیجی کالا " digikala.com " می باشد که شما با زدن آن در url مرورگر وارد آن سایت می شوید . پس شما باید چنین نامی تهیه نمایید .

در مقاله " چگونه نام دامنه خوب انتخاب کنیم ؟ " نکات ریزی در رابطه با انتخاب نام دامنه در اختیارتان قرار داده ام .

خرید هاست       8- خرید هاست 
برای راه اندازی فروشگاه نیاز به هاست است . هاست همان فضایی می باشد که تصاویر و فایل های مربوط به کالاها را در روی آن آپلود می کنید . اگر از سایت ساز ها استفاده کنید این فضای اولیه را به رایگان در اختیارتان قرار می دهند که می توانید از آن استفاده کنید و دیگر نیازی به خرید این هاست ندارید . 
انتخاب شرکت طراحی سایت برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی       9-  سازنده وب سایت فروشگاه خود را پیدا کنید 
حال تصور می کنیم کلیه موارد بالا را رعایت کرده اید و ضروریات کسب و کارتان را انجام داده اید. نام فروشگاه خود را می دانید و می دانید چه چیزی می خواهید به فروش برسانید.


اکنون نوبت به یافتن طراح سایت حرفه ای برای راه اندازی فروشگاهتان می شود
  • برخی افراد می گویند خودتان می توانید از فروشگاه های رایگان استفاده کنید و آن را بر روی هاست نصب کنید اما این روش را به شما پیشنهاد نمی کنیم زیرا معمولا پس از کلنجار رفتن و صرف وقت بسیاری که برای راه اندازی آن می کنید ، اکثر افراد به نتیجه دلخواه نمیرسند و در همان ابتدای راه از داشتن فروشگاه منصرف می شوند .
  • گروهی معتقدند باید یک شخص طراح سایت را استخدام کنند تا برایشان فروشگاه را طراحی کند . این روش هزینه های بسیار زیادی دارد  و علاوه بر آن تشخیص اینکه این فرد تا چه حد حرفه ای می باشد ، برای شمایی که آشنایی لازم با کدنویسی را ندارید ، کار سختی است . مهمتر اینکه ممکن است در میانه راه به دلیل گرفتن پروژه ای چرب و نرم تر شما را رها کرده و ساخت سایت شما را نیمه کاره رها کند. ( این داستان واقعیست ، شاید برای شما هم اتفاق بیافتد ! ) پس پیشنهاد می کنم این راه را نیز رها کنید . 
  • روش دیگر استفاده از شرکت های طراحی سایت معتبر است . قطعا در شرکت های طراحی سایت با مشاهده رزومه کاری و نمونه سایت های مشتریان می توانید به قدرت آنها پی ببرید . اما در اینجا نیز باید دقت کنید . هر شرکت طراحی سایت را انتخاب نکنید . گول تبلیغات را نخورید . شما نیازی به ساخت چرخ از ابتدا ندارید . دلیلی ندارد هزینه و زمان زیادی ( چندین میلیون و چندین ماه ) را برای ساخت فروشگاه هایی کنید که امروزه یک روند مشخص دارند .

با توجه به دلایل بالا ما بر روی سازندگان آسان وب سایت برای استفاده تمرکز می کنیم . بهترین گزینه استفاده از سایت ساز های حرفه ای می باشد .


چرا باید از فروشگاه ساز های  آنلاین استفاده کنید؟
این که آیا شما میخواهید یک فروشگاه برای کسب و کار خود بسازید یا به صورت آنلاین درآمد کسب کنید، در جای مناسب قرار دارید.
در سایت سازها قیمت ها متفاوت است اما علاوه بر قیمت مناسب ، مقایسه امکانات ، زبان برنامه نویسی و اطلاعاتی که در سایت ساز های مختلف درج شده است بسیار اهمیت دارد .
از  سایت ساز هایی که کدهای شرکتی بومی خود را ارائه می دهند استفاده کنید نه آنها که cms های آماده رایگان خارجی را با مبالغ بالا به شما تحویل دهند .
طبق مقایسه هایی که انجام داده ایم می توانیم یک نمونه خوب به شما معرفی کنیم :
سایت ساز یوتاب ساده ترین، ارزان ترین و سریع ترین راه برای ساخت یک فروشگاه آنلاین می باشد .

فروشگاه ساز یوتاب برای ساخت هزاران فروشگاه برای کاربران معمولی مثل من و شما مناسب است . به چند دلیل :
  1. شما هیچ دانش برنامه نویسی نیاز ندارید
  2. شما می توانید 24 ساعته هر زمان که خواستید برای تهیه فروشگاهتان اقدام کنید و در یک دقیقه فروشگاه خود را تحویل بگیرید . 
  3. دارای پلن های متفاوت نیست و همه امکانات را به شما کامل تحویل می دهد .
  4. آموزش های کامل در هر بخش از سایتتان وجود دارد . 
  5. پشتیبانی تیکتینگ 24 ساعته سیستم شما را در راه اندازی سایتتان کمک می کند .
  6. پنل مدیریت دارید بنابراین در درج محصولات و محتوای خود هیچ محدودیتی ندارید . 
  7. ارائه قالب های زیبا و حرفه ای و همچنین ارائه کد قالب برای شخصی سازی قالب طبق سلیقه خودتان 
  8. ارائه 100 مگ فضای هدیه دائمی رایگان 
  9. و ده ها امکان دیگر 
بنابراین پیشنهاد می کنم  اگر در مورد ساخت یک فروشگاه اینترنتی موفق جدی هستید ، همین حالا به وب سایت یوتاب وب سری بزنید و امکانات و دموهای مختلف آن را مشاهده بفرمایید .
مطمئن هستم راضی خواهید بود ...


سئو در سایت های فروشگاهی       10- سئو 
پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی نوبت به درج کالا ، تصاویر و توضیحات کالاها می رسد . عموما سایت ساز ها در کدنویسی سئو را رعایت کرده اند و مابقی سئو بر عهده شما در زمان درج محتوا می باشد . کار سختی نیست
تولید محتوای یکتا بر اساس فعالیتتان ، درج کلمات کلیدی ، بروز نگه داشتن وب سایت و ... کارهای ساده ای می باشند که باید به مرور یاد بگیرید . سعی کنید یاد بگیرید .
نخواهید برای فرار از آن یک هزینه ابتدایی بدهید . زیرا اگر بخواهید همیشه در اوج بمانید این هزینه پایانی ندارد . سعی کنید با فن آن آشنا شوید . مقالات زیادی درباره سئو وجود دارد مانند :
و ...
فکر کنید هر روز صبح باید درب مغازه خود را آب و جارو کنید ، سئو نیز همین است ! مطالعه کنید و وب سایتتان را آب و جارو کنید ...  
همچنین در وب سایت های دیگر نیز می توانید مقالات خوبی برای سئو بیابید. 

اتصال به درگاه های بانکی 11- اتصال سایت به درگاه بانکی 
فروشگاه اینترنتی باید به درگاه بانکی متصل باشد تا مشتریان بتوانند خرید کنند . بنابراین برای دریافت پول از مشتری باید حتما برای فعال کردن درگاه اقدام کنید . در فروشگاه ساز یوتاب امکان اتصال به درگاه به پرداخت ملت ( behpardakht.com )و ساما ن کیش ( Sep.ir ) که اکثر بانک ها را ساپورت می کند نصب می باشد و می توانید از طریق سایت این درگاه ها برای فعال کردن آنها اقدام کنید . 
نکته مهم در فعال کردن درگاه مستقیم بانکی این است که نیاز به نماد اعتماد ( enamad.ir )دارد .




برخی نیز تمایلی به گرفتن نماد اعتماد و  استفاده از درگاه های مستقیم ندارند . این دوستان می توانند از درگاه های واسط استفاده کنند .در درگاه های واسط مبلغ به حساب آن شرکت های درگاه واسط واریز می شود و سپس با شما تسویه می کنند . بسته به قوانینشان ممکن است درصدی از مبلغ را بگیرند .

بازاریابی محتوایی 12- بازاریابی محتوایی 
بازاریابی محتوایی را با وجود یک بلاگ در کنار فروشگاهتان که در آن بتوان اطلاعات مفیدی درباره کالاهایی که ارائه دهید ، انجام دهید . درج این اطلاعات باعث افزایش سرچ و رتبه سایت شما در موتورهای جستجو می شود . این نوع مقالات را از سایت خود جدا نکنید . آنها می توانند همانند خونی در رگ های فروشگاهتان شوند و بازدید آن را افزایش دهند . 
به عنوان مثال تصور کنید شما فروشگاهی در زمینه فروش کفش های کتانی و ورزشی دارید . حال مقالاتی در رابطه با " پیاده روی و سلامتی" ، "تاثیر پیاده روی در لاغری " ، " کاهش وزن با ورزش " و ... در سایت خود درج می کنید .
اگر شخصی "تاثیر پیاده روی در لاغری"  را سرچ کند و شما مطلبی در این باره نوشته باشید به بلاگ سایت شما وارد می شود و شما در مقاله خود تاثیر کفش بر پیاده روی و در نتیجه لاغری را نیز در آن توضیح داده اید ، احتمال بالایی دارد این شخص نگاهی به فروشگاه و کفش های مخصوص پیاده روی شما کند و چه بسا خرید کند .


تبلیغات در کسب و کارهای اینترنتی 13-  تبلیغات 
هر کسب و کاری چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی نیاز به تبلیغات دارد . تبلیغات دنیای مجازی را در فضای مجازی انجام دهید . 
تبلیغات رکن اصلی فروش شماست . وب سایت بدون تبلیغات مانند این است که در انباری منزلتان یک مغازه راه اندازی کرده باشید و کسی از آن مطلع نباشد !
تبلیغات را هوشمندانه انجام دهید. می توانید از شبکه های اجتماعی ، سایت های تبلیغاتی و درج آگهی ، خرید ریپورتاژ و ... استفاده کنید .
همچنین برای سرعت بخشیدن در معرفی فروشگاهتان به افراد ،  می توانید از تبلغات پولی گوگل استفاده کنید تا خیلی زود به ترافیک بازدید بالا رسیده و درنتیجه فروش داشته باشید .
پشتیبانی و خدمات پس از فروش در کسب و کارهای آنلاین 14- پشتیبانی و خدمات پس از فروش 
همیشه پشتیبانی و خدمات پس از فروش هستند که یک مشتری را به فروشگاه یا برند خاصی وفادار می کند . شما نیز برای موفقیت باید تدبیر ویژه ای برای خدمات پس از فروش خود بیاندیشید . 
فروشگاه های اینترنتی بزرگ به خاطر ظاهر وب سایتشان یا نام دامنه شان معروف و محبوب نشده اند . آنها خدمات پس از فروش و پشتیباین قوی و خوبی را ارائه داده اند و این از هر نوع تبلیغی کارآمد تر است !
" اگر محصولتان فروش نمی رود، ایراد از محصول نیست، از شماست "
ارائه مشاوره قبل و بعد از خرید در کسب و کار شما و اعتماد مشتری بسیار اهمیت دارد و می تواند آنها را به مشتریان دائم شما تبدیل کند .
اگر کسب و کار آنلاین را انتخاب کرده اید بهتر است همیشه آنلاین باشید و چه عالیست اگر پشتیبانی 24 ساعته داشته باشید .
اگر در سایتتان قسمت نظرات را فعال کرده اید حتما به سوالات کاربران پاسخ دهید . بگذارید بفهمند که همیشه همراه آنها هستید و صرفا منتظر گرفتن پول آنها نیستید .
 لری پیج، مؤسس گوگل ، از کارآفرینان می خواهد بیش از آن چه مشتریان انتظار و توقع آن را دارند به آنها سرویس بدهند. این راه حای عالی  برای جلب وفادارای مشتریان است.

پس از انجام همه این کارها شما اکنون صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید که می توانید از آن به درآمد برسید . به کارتان عشق بورزید و برای آن وقت بگذارید . در کارتان بهترین خدمات را ارائه دهید و قطعا پاداش آن را خواهید گرفت . حالا دیگر یک فروشگاه معتبر شده اید . می توانید کسب و کار خود را گسترش دهید . کار آفرین باشید . کارمند بگیرید و تیم تشکیل دهید . یک برند شناخته شده شده اید . در حفط آن کوشا باشید . موفقیت از آن شماست . 

برای شروع لازم نیست عالی باشید اما برای عالی شدن باید شروع کنید . 
همین حالا کسب و کار آنلاین خود را شروع کنید ...


منبع مطلب: https://utabweb.net/designing-online-store