اشتباهاتی مربوط به بازاریابی در شبکه های اجتماعی که باید خودداری کنید


شبکه های اجتماعی امروزه بستر مناسبی برای تبلیغات و بازاریابی می باشند و به دلیل کاربران زیادی که در این فضا حضور دارند ، رغبت افراد برای فعالیت در این فضا و اقدام به بازاریابی روز به روز بیشتر می شود . 

اما چگونه در شبکه های اجتماعی بازاریابی کنیم ؟




اشتباهات رایجی در بازاریابی شبکه های اجتماعی وجود دارد که توسط بازاریابان انجام می شود .
 در زیر به بیان 10 دیدگاه اشتباه در بازاریابی شبکه های اجتماعی می پردازیم :

1-شبکه های اجتماعی برای تفریح و وقت گذرانیست 
خیر . شبکه های اجتماعی تنها برای وقت گذرانی نوجوانان نیست . امروزه شبکه های اجتماعی بستر مناسبی برای تبلیغات ، معرفی و بازاریابی کسب و کار می باشد . 

2- باید تعداد فالوورها را زیاد کنیم 
اگر تعداد زیادی از افراد فالور شما باشند اما با اهداف شما همسو نباشد هیچ فایده ای ندارد . شما باید محتوای خوب در شبکه های اجتماعی خود ارائه دهید و در نهایت به هدف بازاریابی خود برسید . بنابراین خرید فالوور و ... اصلا در فروش شما کارایی ندارد .

3-فقط باید مطلبی گذاشت بدون استراتژی :
صرف محتواگذاری و حضور در شبکه های اجتماعی کارایی ندارد . همانگونه که در هر کاری اعم از راه اندازی کسب و کار ، خرید و فروش محصولات و ... باید برای فعالیت خود برنامه ریزی کرد و استراتژی مناسبی داشت ، برای بازاریابی مناسب در شبکه های اجتماعی نیز باید استراتژی مناسبی داشت .
داستان اینگونه شروع می شود : تصمیم می گیرید به شبکه اجتماعی بپیوندید، پروفایل های خود را می سازید ، اطلاعات خود را بارگذاری می کنید و در صفحه خود چیز های جالب توجه درج می کنید  . در عرض چند هفته از راه اندازی صفحه فوق العاده شما، موجی از افرادی که به کار شما علاقه مند هستند، به بازدید از صفحه شما می پردازند . اما برای سوالات آنها هیچ پاسخی در این صفحه یافت نمی شود !
و اینگونه صفحه شما بزودی شکست می خورد و بازدید خود را از دست می دهد .
شما باید استراتژی خود در بازاریابی شبکه های اجتماعی را بدست آورید :
هدف شما از راه اندازی صفحه در شبکه اجتماعی چیست ؟
مخاطبین شما در شبکه های اجتماعی چه کسانی هستند ؟
چگونه می خواهید مخاطبین خود را جذب کنید ؟
چه اطلاعاتی و به چه دلیل در اختیار کاربران خود قرار می دهید ؟
قصد فروش محصول خود را دارید یا صرفا معرفی ؟
چه میزان می توانید برای این حضور در شبکه های اجتماعی هزینه کنید ( هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ زمانی )
آیا به تنهایی این کار را می خواهید انجام دهید یا تیم دارید ؟
شبکه های اجتماعی زمان را می بلعند و ممکن است زمان زیادی از شما و تیمتان را بگیرند اما به شما چیزی ندهند . پس با یک برنامه و طرح پیش بروید محدودیت های زمانی را تعیین کنید تا مطمئن شوید روزهایی را صرف تلاش های بی نتیجه نکنید.

4- عدم شناخت درست مخاطبان  
مخاطبین شما مهمترین چیز هستند . پس باید آنها را بشناسید و مطمئن شوید آیا مخاطبین شما ، مخاطبین آن شبکه اجتماعی نیز هستند یا خیر . سعی کنید یک مطلب را برای هر شبکه اجتماعی مطابق با فضا  و روحیات افراد موجود در آن شبکه اجتماعی ویرایش و ارسال کنید .

5-برخورد با انتقاد های منفی 
هر نظری که به پست های شما داده شود را باید پاسخ دهید . این فرصتی برای ارتباط مسقیم شما با مشتریانتان است . 
در شبکه های اجتماعی ممکن است در بین مطالبتان ، انتقادی به خدمات شما وارد شود . نترسید ! 
شما باید یاد بگیرید چگونه با آن برخورد کنید . به جای جبهه گیری و یا عذر خواهی ، از آن نظر برای کسب و کار خود استفاده کنید .
ابتدا چک کنید آیا واقعا خطایی وجود داشته است و یا فقط ترفندی از جانب رقبا برای خراب کردن برندتان بوده است !

اگر واقعا مشکلی در خدماتتان بوده است آن را برطرف نموده و در قالب یک پست در شبکه اجتماعی مذکور به آن پاسخ دهید و اینگونه به مخاطبین خود بفهمانید فعال هستید و در پی حل مشکلات و ارائه پشتیبانی لازم . 
شبکه های اجتماعی برای مردم هستند و مردم دوست دارند با آنها با احترام برخورد شود . انتقادات اگر نادیده گرفته شود و یا پاسخ درستی به آن داده نشود ، می تواند بر احساسات مردم تاثیر بگذارد . حتی می تواند موج انتقادات وسیعتری را به سوی شما بکشاند . 
بطور کلی هزاران نفر ممکن است صفحه شما و نظرات داخل آن را مشاهده نمایند حتی اگر کسی به آن نظر منفی پاسخ ندهد و گفتگویی در قبال آن در بین نظرات رخ ندهد اما باز وجود آن تاثیر منفی خود را می گذارد .
بنابراین پیشنهاد می شود یک جعبه پیشنهادی برای جلوگیری از افزایش حجم انتقادات ایجاد کنید تا اگر شخصی منتقد است آن را در قالب یک پیشنهاد ارائه دهد .  و همیشه سعی کنید به نحوی کارا پاسخ انتقادات منفی را بدهید تا به بازخوردی مثبت تبدیل شوند .

6- فقط تبلیغ 
شبکه های اجتماعی محلی برای ارتباطات و اطلاعات هستند . مردم از تبلیغ محض بیزارند و محتوایی که فقط جنبه تبلیغاتی داشته باشد آزاد دهنده می باشد . اگر فقط اقدام به درج تبلیغات در شبکه های اجتماعی کنید پس می خواهید مخاطبین خود را از دست بدهید !
درست است ، شما قصد فروش دارید . اما با ارائه اطلاعات مفیدی در زمینه کاری به مشتریانتان می توانید در نهایت افراد علاقه مند را به خرید ترغیب کنید.

 


7- اسپم سازی و عدم حضور
در گفتگوها و نظرات در صفحات مختلف شرکت کنید و تبادل نظر داشته باشید . فقط درج یک پیام تبلیغاتی در بین همه گفتگو ها و نظرات بازخورد خوبی ندارد . 

8-اطلاع رسانی به محض ورود و عدم تنوع در محتوا
بطور کلی بلافاصله پس از ساخت یک شبکه اجتماعی نیازی نیست به همه اطلاع رسانی کنید . ابتدا مطالب و پست های جالب و خوبی را در شبکه های اجتماعی خود قرار دهید سپس مخاطبیان را از صفحه خود مطلع سازید . 
همچنین در درج و پست کردن محتوا در شبکه های اجتماعی تنوع داشته باشید . اگر همیشه یک مدل محتوا و آن هم تبلیغاتی ارسال می کنید واقعا اشتباه است . سعی کنید تنوع داشته باشید . از اخبار و مقالات ، عکس ها و فیلم های مختلف تا معرفی خدمات و محصولات و حتی لینک دادن به سایت ها .

9- کشاندن اجباری افراد به سایت 
هیچ گاه محتوای پست خود را به امید لینک شدن مخاطبان به سایت نیمه کاره درج نکنید . در نهایت هدف شما فروش است نه افزایش رنک سایت . سعی کنید بازاریابی خوبی از شبکه های اجتماعی داشته باشید و اطلاعات تکمیلی در اختیار افراد قرار دهید آنها حتما به مشتریان وب سایت شما تبدیل خواهند شد .

10- عدم رعایت نظم در ارسال محتوا
نظم داشته باشید . داشتن نظم در ارسال محتوا باعث می شود مخاطبین شما از قبل بدانند در چه ساعتی از شبانه روز و یا در چه روزی پیج شما بروز می شود . بنابراین برای اطلاع از پست جدید شما در آن تایم به صفحه شما سر می زنند . درج محتوای بی موقع و بی نظم ، نظم ذهنی و در نتیجه پیگیری مخاطبینتان را بهم می زند ( این اصل در درج محتوا در سایت نیز صدق می کند )