نقشه سایت چیست ؟ تاثیر نقشه سایت در سئو

نقشه سایت یا سایت مپ (sitemap) چیست؟ 
نقشه سایت چه مزیت و کاربردی دارد؟
طراحی نقشه سایت به چه صورت انجام می شود ؟ 
چگونه نقشه سایت بسازیم ؟ 
تاثیر نقشه سایت در سئو چیست ؟

در این مقاله با نقشه سایت و کاربرد آن آشنا می شوید و به شما می گوییم چه طور در سایت های طراحی شده توسطسایت ساز آنلاین  یوتاب، نقشه ی سایت خود را مشاهده کنید. همچنین نحوه معرفی نقشه سایت به گوگل وب مستر تولز را مطرح می کنیم ... 


ادامه مطلب

در روند طراحی سایت، نقشه ی سایت (sitemap) یکی از عوامل موثر بر سئو است و به خزنده های موتور های جستجوگر مانند گوگل کمک می کند که دسترسی آسان تری به صفحات سایتتان داشته باشند و همه ی صفحات سایتتان را شناسایی کنند. کاربرد نقشه ی سایت مثل نقشه ی راهنمای یک فروشگاه یا نمایشگاه بزرگ با غرفه های متعدد است. هر چه قدر سایتتان صفحات بیشتری داشته باشد ، نیاز به ایجاد نقشه سایتضروری تر است زیرا روند شناسایی صفحات برای خزنده ها دشوار تر می شود.
 
نقشه سایت و تاثیر آن بر سئو
نقشه سایت فایلی ساختاریافته به صورت تصویری یا متنی است و درواقع لیستی از صفحات وب سایت شما می باشد. نقشه ی سایت عاملی موثر در زمینه ی سئو است و اطلاعات دقیقی از محتوا و صفحات سایت در اختیار موتور های جستجوگر می گذارد. در نتیجه بهینه سازی سایت در موتور های جستجوگر با سرعت و کیفیت بیشتری انجام می پذیرد. شرکت گوگل تایید کرده است که قرار دادن نقشه ی سایت ، تاثیر مثبتی بر روی سئو دارد. 

نقشه سایت یا سایت مپ مانند تصویر زیر است : 

 
نقشه سایت یا سایت مپ را چگونه به گوگل وب مستر تولز معرفی کنیم

اما چگونه نقشه سایت بسازیم ؟
 
برای تهیه ی نقشه سایت ابزارهای گوناگونی وجود دارد اما سایت هایی که توسط سایت ساز آنلاین یوتاب طراحی شده اند ، به صورت اتوماتیک دارای نقشه سایت هستند و نیازی نیست نقشه را کدنویسی کنید یا ابزارهای دیگری استفاده نمایید. 
 
 
اگر شما هم از طریق سایت ساز آنلاین یوتاب ، طراحی سایت انجام داده اید ، می توانید نقشه ی سایت خود را در آدرسی که به صورت ذیل است ، مشاهده کنید : 
 
yourdomain/sitemap.xml
 
 
به عنوان مثال اگر آدرس سایت شما : test.ir است ، نقشه ی سایت خود را در این آدرس می توانید مشاهده کنید :
 
test.ir/sitemap.xml

نحوه معرفی نقشه سایت (site map) به گوگل وب مستر تولز یا سرچ کنسول :
 
اگر وب سایتتان را به تازگی طراحی کرده اید ، می توانید آدرس نقشه ی خود را در ابزار سرچ کنسول یا همان گوگل وب مستر تولز قرار دهید تا خزنده های گوگل نقشه ی سایت شما را سریع تر شناسایی کنند.
در ابزار سرچ کنسول ، در منوی Crawl ، در بخش sitrmaps می توانید آدرس نقشه ی سایت خود را وارد کرده و به گوگل معرفی کنید. 
آموزش استفاده از ابزار گوگل وب مستر تولز یا همان سرچ کنسول را در مقاله های گوگل وب مستر تولز چیست ؟ ( بخش اول )و گوگل وب مستر تولز چیست ؟ ( بخش دوم) مشاهده کنید.